Ahad, 3 Oktober 2010

Khas buat adik-adik SMIAAK generasi 6 dan 8..


Salam Ukhuwwah, salam Perjuangan

buat adik2 2cubegeneration, dan HaloGen sixth
Moga najah dalam PMR dan SPM kalian
jangan takut..^^
jaga hubungan dengan semua
terutama dengan ALLAH
kerana yang memberi ilham, kesihatan,ketenangan, melembutkan hati pemeriksa, dan menganugerahkan kejayaan, terletak di tangan-NYA

adik-adik 2cubegeneration,
perlu faham bahawa PMR bukanlah segala2nya
tetapi,
ia juga merupakan Wasilah yang tak boleh diambil mudah.
wasilah?
supaya mengukuhkan lagi keyakinan orang sekeliling terhadap prinsip2 kita.

adik2 halogen sixth
(betul ke nama ni? x brape ingat la.. salah tegur ya.)

SPM juga bukanlah ghayah kita.
tapi sangat penting sebagai kunci kepada pintu peluang yang lebih besar

antum tahu kan?


ps:
kepada batch8, sangat berharap agar tidak meninggalkan sekolah tahun depan.. dengan result 9,8,7 A's PMR, antum boleh kemana2 skolah yang lebih hebat,canggih, lengkap.. tapi agaknya kenapa abang2 dan kakak2mu tak tinggal skolah?

hidup bukan seorang, jadilah orang yang bermanfaat..
SMI memerlukan orang2 hebat seperti antum..untuk membantunya berdiri tegak..

kepada batch 6, lepas SPM, sebelum ke mana2..datanglah ke skolah.. faham kan? hehe... orang hebat macam antum bukan mudah nak cari..

bittaufiq wannajah,
Kami kirimkan doa dari Bumi Anbiya'
harap2 sampai..~ ^_^




Sahabat Sejati

Khamis, 30 September 2010

iSTimEwA bUaT sHbT sEkAliAn

Pertemuan antara kita,
Tidak pernah dirancang,
Tetapi telah diatur kemas oleh Rabbul Jalil,
Yang mengetahuai suara hati antara kita,
Yang megimpikan kehadiran seorang insan,
Bergelar teman...

Walaupun bukan diri ini yang diharapakan,
Tetapi akulah yang hadir dlm hidupmu,
Mungkin kehadiranku tidak pernak dinanti,
Namun,
Tiada walau secalit kekecewaan,
Apatah lagi kekesalan di hati ini,
Malah,
Aku sangat menghargai pertemuan ini,
Kerana dengannya,
Terjalinlah sebuah persahabatan...

Perpisahan...ternyata amat menyakitkan,
Kadangkala mengundang air mata,
Keindahan dan kebahagiaan yang kita
nikmati bersama
Bagaikan disentap serta - merta,
Walaupun begitu,
Ingatlah,sahabatku.......................
Bertemu dan berpisahnya kita kerana Allah,
Oleh itu,
Terimalah dengan penuh keredhaan....

Sekiranya ingatanmu singgah padaku,
Kirimlah sepotong doa tika itu,
Moga masih ada lg pertemuan selepas ini,
Jika tidak di dunia fana ini,
Di Jannatul Firdaus yang kekal abadi....
INSYAALLAH.........




"Ukhuwwah yang dibina atas nama Allah tidak akan mengharapkan balasan apabila memberi,
Tetapi akan selalu berkongsi air mata di kala suka dan duka,
Kesedihan sahabatnya bagai pedang yang menikam......
Keceriaan sahabat bagai pelangi yang tidak akan hilang,
Kehilangan sahabat bagai hilang permata termahal di dunia,
Itulah sunnah jalinan ukhuwwah pejuang agama...
Moga persahabatan antara kita semua kekal selamanya hingga ke syurga"...

-AMEEN YA RABBAL ALAMIN-

Khamis, 12 Ogos 2010

Ayuh, Rebut Peluang ini!!


Usah disia-siakan lagi
Allah telah membuka peluang, kenapa harus dibiarkan?

Siiru Ala Barakatillah
Ramadhan Kareem

moga Ramadhan kali ini kita tidak lagi rugi

Jumaat, 23 Julai 2010

Perkembangan Terbaru

Setakat yang ana tahu..

Muhammad Azri Zaini
Medic
Taylors Collage, Subang Jaya

Muhammad Irfan Bahrin
Kewangan Islam
Jordan

Muhammad Munzir Muzahar
Ulum Islami Sarjana Muda
Jami'ah Al Azhar,Cairo Mesir

Faizwan Azman
IT Technology Centre
Pahang Skill Development Centre(PSDC)

Zakaria Zulkifli
Civil Engineering
Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin (PSMZA)

Naimin Syarif
Technology Electrical
Kolej Komuniti Terengganu


Ukhti Amirah Mazlan
Diploma Perguruan Pendidikan Islam
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor

Ukhti Sarah Jasmina Zamri
Diploma Syariah
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor

Ukhti Masyitah Zulkifli
Diploma Perancangan Kewangan Islam
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor

Ukhti Asiyyah Hazih
Diploma Civil Engineering
IKIP collage

Ukhti Aminah Saleh
Asasi Pendidikan Islam
Universiti Malaya, Nilam Puri

Humaira Abdul Malik
Ulum Islami (Sarjana Muda)
Jami'ah Al Azhar, Cairo Mesir

Afifah Ali
Medic
Jami'ah Al Azhar, Cairo Mesir

Najihah Khairudin
Tamhidi Perakaunan dan Muamalat
Universiti Sains Islam Malaysia(USIM), Nilai

Ainin Sofea Roslan
Tamhidi Perakaunan dan Muamalat
Universiti Sains Islam Malaysia(USIM), Nilai

Tengku Alia Kamarul Aznam
Tamhidi Sains dan Teknologi
Universiti Sains Islam Malaysia(USIM), Nilai

Syafawati Nazir Ahmad
Tamhidi Sains dan Teknologi
Universiti Sains Islam Malaysia(USIM), Nilai

Khamis, 22 Julai 2010

Wajah Baru, Fungsi Baru

Assalamualaikum,
dimaklumkan bahawa
Blog ini adalah UMUM kepada semua ahli Batch 5 SMIAAK
Semoga perubahan ini mengeratkan lagi Ukhuwwah antara kita

'GENERATION OF PIONEERS'
bound by fikrah, ukhuwwah is thicker than blood

Rabu, 21 Julai 2010

Perkembangan

Assalamualaikum WBT,

Setelah lama blog ini menyepi, sekadar memecah kesepian, perkembangan terkini dari sahabat kita Irfan Bahrin.

Sahabat kita ini akan menyambung pelajaran ke Jordan September ini (lepas raya), tetapi ada juga kemungkinan akan berlepas awal sedikit (Ramadhan mungkin?). Katanya waktu itu Jordan mula musim sejuk.. hehe..

Bidang yang diambil? Syariah, insya-Allah. Tapi katanya sebelum itu dia akan ambil kursus Bahasa Arab dahulu setahun di sana (di Amman, Jordan). Seterusnya baru sambung ke universiti (sama ada Universiti Yarmuk di Yarmuk atau University of Jordan, Amman).

Apa-apa pun doakan yang terbaik buat kita semua bersama.

Insya-Allah jika tiada halangan, blog ini akan diupdate lagi setelah lama menyepi.

Wassalam.

Selasa, 15 Jun 2010

Pengumuman buat ahli batch V!

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum WBT

Buat semua ahli Batch V Al-Amin Kemaman. Semoga kita semua berada dalam naungan rahmatnya..

Sedikit cadangan. Ana mencadangkan agar blog batch disatukan agar urusan menjadi lebih mudah...

Sila beri komen maklum balas dalam tempoh 14 hari, sebelum 11:59 malam 29 Mei 2010. Diam tandanya setuju dengan apa jua natijah perbincangan.

Sila berikan pandangan anda.

Jika komen yang bersetuju melebihi jumlah komen yang tidak bersetuju, maka blog batch V akan tinggal satu, iaitu http://fifthbatch.blogspot.com . Blog yang lagi satu akan diberhentikan penggunaannya (didelete).

Mohon respons kalian.

Filem dokumentari Gaza

http://gaza-strophe.cinemeteque.com/eng/index.htm

Very interesting.. Gaza-strophic.. Selepas operation cast-lead 2008..

Mari sama-sama kita insafi.. wallahu a'lam

Jadual Roadshow Bekas Tahanan Israel di Kapal Mavi Marmara.


[JB | 15 Jun | 9 pm] Masjid Jamek Bandar Baru Uda

Dr Mohd Arba’ie Shawal (HALUAN) dan Ustaz Hasanuddin (Aqsa Syarif) selepas solat Isya’.

[GOMBAK | 16 Jun | 7:30pm] Surau Darul Falah, Taman Berjaya

Noorazman Mohd Samsuddin.

[SKUDAI | 16 Jun | 9pm] Padang Awam Taman Mutiara Rini

Dr Mohd Arba’ie Shawal (HALUAN) dan Ustaz Hasanuddin (Aqsa Syarif)

[SKUDAI | 16 Jun | 9am] Dewan Sultan Iskandar, UTM

(Untuk Kakitangan UTM) Dr Syed Mohd Haleem, Dr Arba’ie Syawal dan Ust Hasanuddin Oleh: UTM, HALUAN, Aqsa Syarif

[BANGI | 17 Jun | 7:30pm] Surau Abdul Rahman Auf

Jalan 3/29. Bandar Baru Bangi. Dr Syed Mohd Haleem.

[SKUDAI | 17 Jun | 9pm] Masjid Jamek Al-Falah Kg Maju Jaya

Dr Arbai’e Shawal dan Wakil PGPO Oleh: HALUAN, AJK Masjid, Gerakan Belia 4B

[KLANG | 17 Jun | 7:30pm] Masjid An-Naim, Jalan Kebun

Noorazman Mohd Samsuddin & M Nizam b M Awang.

[KOTA TINGGI | 18 Jun | 8pm] Masjid Bandar Mas

Dr Mohd Arbai’e Syawal. Oleh: JK Masjid Bandar Mas, HALUAN

[LARKIN | 19 Jun | TBA] Kompleks Belia Dan Sukan

Di Dewan Besar. Noorazman Mohd Samsuddin & Dr Mohd Arbai’e Syawal

[PP | 19 Jun | 9 pm] Kompleks Pendidikan An-Nahdoh

Ustaz Al-Hami Husain dan Dr Syed Muhd Haleem. Program kerjasama Biro Haluan Palestin dengan Yayasan An-Nahdhoh. Lokasi

[SUBANG JAYA | 20 Jun | Malam] Surau Baiturrahman Putra Heights

Noorazman Mohd Samsuddin. Maklumat Lanjut: Ust Fakhruddin 012-654-9344

[MELAKA | 21 Jun| 8:30pm] Multimedia University MOSQUE

Noorazman Mohd Samsuddin. Ceramah “Gaza Flotilla, Behind The Enemy Line”

[DAMANSARA | 23 Jun | 1pm] Wisma Bank Islam

Noorazman Mohd Samsuddin.

[PUTRAJAYA | 24 Jun | 2pm] Blok D7, JAKIM

Perkongsian bersama JAKIM. Noorazman, Dr Syed Mohd Haleem dan Dr Selamat.

[USJ | 25 Jun | 7:45pm] Surau Al Madaniah

Noorazman Mohd Samsuddin. Selepas Maghrib.

[MELAKA | 25 Jun | 1:30pm] Masjid Universiti Teknikal Malaysia

Khutbah Jumaat oleh Noorazman Mohd Samsuddin.

[PASIR GUDANG | 25 Jun | 8pm] Masjid Jamek Pasir Gudang

Dr Mohd Arba’ie Syawal. Oleh: JK Masjid & HALUAN

[KL | 25 Jun | 9am] Parlimen Malaysia

Ceramah LL4G oleh Dr Syed Mohd Haleeem.

[KULAI | 26Jun ] Masjid Tmn Kota Putri Kulaijaya,

Dr Mohd Arba’ie Syawal dan Ust Hasanuddin Oleh: Penghulu Kg sri Paya, HALUAN, MPKu

[CHERAS | 26 Jun | 7:30pm] Masjid Al-Mukhlisin, Alam Damai

Noorazman Mohd Samsuddin.

[CHERAS | 27 Jun | 7:45] Surau Al Amin Bdr Tun Hussein Onn

Noorazman Mohd Samsuddin. Seleps maghrib.

Khamis, 10 Jun 2010

Roadshow Kuala Terengganu


Start: June 11, 2010 2:00 pm
End: June 11, 2010 11:00 pm
Venue: Masjid Putih, Masjid Kg Batin & Masjid Batu Buruk

Rabu, 9 Jun 2010

Video Batch 6/6

Bismillahirrahmanirrahim,

Sedikit video khas dari Ukhtuna Humaira'.

Selasa, 8 Jun 2010

AS menyokong tragedi pembunuhan kejam armada kebebasan

Selasa, 08/06/2010 – Amerika Syarikat menganggapkan tindakan Israel melakukan pembunuhan secara kejam baru-baru ini terhadap para aktivis yang berada di atas kapal armada kebebasan, yang cuba belayar ke Gaza untuk memberikan bantuan kemanusiaan, adalah sebagai tindakan untuk mempertahankan hak mereka dan menjaga “keselamatan Israel”.

Joseph Biden, Naib Presiden Amerika, telah berkata dalam sebuah wawancara televisyen bahawa “ Israel “memiliki hak penuh dalam menahan dan memeriksa kapal yang menuju ke Gaza. Beliau menambah lagi bahawa : “Israel tidak mengetahui (sebenarnya) muatan kapal yang menuju ke Gaza tersebut yang telah dilancarkan roket keatasnya”.

Joseph Biden menegaskan lagi bahawa armada kebebasan perlu bertanggungjawab atas kesalahan mereka sendiri kerana tidak mematuhi atau mendengar kehendak Zionis supaya armada menukar pendirian mereka dan memberi peluang kepada “kerajaan” Zionis atau kebenaran supaya menguruskan bantuan kemanusiaan dengan (pihak rejim Zionis) membawa sendiri kapal konvoi tersebut ke Gaza.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar
penterjemah : arif

Program Bersama Para Sukarelawan Palestin Esok

Tentatif

8.00 – 8.45 mlm Pendaftaran

8.45 – 9.00 mlm Ucapan pembukaan: Pengerusi Majlis

9.00 – 9.15 mlm Viva Palestine

9.15 – 9.30 mlm PACE

9.30 – 9.45 mlm Haluan Palestin

9.45 – 10.00 mlm Nasyid and Multimedia

10.00 – 10.15 mlm Christian Society

10.15 – 10.30 mlm Shah Alam Parliamentarian

10.30 – 10.45 mlm Global Peace Malaysia

10.45 – 11.15 mlm Personal Testimony

11.15 – 11.30 mlm Nasyid & Closing

Program sepanjang Ceramah :

• Kaunter

• Edaran

• Tapak Jualan

Artikel: Mari berdemo hari-hari

Bismillahirrahmanirrahiim

Sedikit perkongsian hikmah dari Ustaz Pahrol Juoi.. tentang kita dan Palestin. Untuk direnung dengan jiwa dan hati yang terbuka..

Selasa, 1 Jun 2010

Updates Tentang Flotila Keamanan


Assalamualaikum WBT..

Setakat ini sumber terkini mengatakan 20 orang syahid dan lebih 30 cedera dari serangan Israel ke atas flotila keamanan ke Gaza. Mereka masih ditahan dan dibawa ke lokasi yang tidak diketahui.

Antara penumpang kapal yang berjumlah 540 orang, 12 orang warga Malaysia. Setakat ini tidak diketahui lagi jika ada yang terkorban di pihak Malaysia.. Tapi semuanya saudara seIslam kita..

Sedikit pandangan untuk dikongsi, Israel mendakwa penumpang kapal yang bertindak ganas memulakan provokasi dan pergaduhan. Benarkah? Israel mendakwa mereka cuma membawa senapang 'paintball' dan pistol. Bagaimana? Baca http://astrangemuslim.blogspot.com/2010/06/flotila-keamanan-ke-gaza-diserang.html

Semoga kita dapat meluangkan masa berdoa dan melakukan solat hajat untuk saudara kita di Gaza.

Muhasabahlah diri kita, adakah kita punca kelemahan umat? Jika kita masih bergelumang dengan maksiat dan masih malas dengan perjuangan? Bangkitlah dan islahkan diri. Berapa banyak lagi mayat yang diperlukan sebelum hati kita terbuka?

Sedikit perkembangan, sahabat kita Munzir bersama abangnya ke KL menyertai perarakan aman penyerahan memorandum ke Kedutaan US 11 pagi tadi. Mungkin beliau akan kongsi pengalaman beliau ini nanti.

Dapatkan berita, gambar dan video terkini di http://palestinkini.info.

Wassalam. semoga ukhuwwah kita masih bertaut.

Isnin, 31 Mei 2010

Flotila Keamanan ke Gaza Diserang!


Allahu Akbar!!!

Gempar!!! Kapal membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza melalui program Lifeline 4 Gaza, yang disertai negara-negara Islam dan Eropah, diketuai oleh Turki telah ditembak Israel!!!

Yang pasti, 3 syahid, 50 cedera ekoran tindakan biadab Israel!!! Kapal tersebut kini telah terputus hubungan dan dibawa Israel ke lokasi yang tidak diketahui (diculik???)!!!

Rombongan 9 buah kapal ini yang disertai oleh sukarelawan seluruh dunia datang secara aman untuk menghantar bantuan ke Gaza. Termasuk beberapa sukarelawan dari Malaysia, antaranya al-akh Ustaz Hasanuddin Pengerusi AqsaSyarif.

Tetapi tindakan biadab Israel ini dikira satu pencabulan undang-undang antarabangsa yang nyata. Bukan sahaja wakil dari negara-negara Islam, tetapi beberapa orang ahli Parlimen Eropah (antaranya Sweden) turut berada dalam rombongan tersebut sebagai menunjukkan sokongan kemanusiaan!

Utuskan doa tanda anda peduli! Mereka memerlukan doa dari kita... semoga semua kapal selamat sampai dengan izin Allah!

Dapatkan maklumat semasa di http://www.lifeline4gaza.org/

Selasa, 25 Mei 2010

Updates 24/5

Bismillahirrahmanirrahim,

Dari dua orang sahabat kita:

Irfan:

Permohonan biasiswa ana tidak terpilih oleh MARA.. Ana cuma boleh tersenyum bahagia dan mengatur langkah seterusnya.. Sekarang dalam proses nak buat rayuan..

Mungkin juga ana akan sambung pelajaran di Timur Tengah.. Ikut kesepakatan ana dan parents..

Doa-doakan moga dipermudahkan semuanya oleh Allah SWT. Semoga apa yang diatur Allah bakal menjadi natijah terbaik untuk dunia dan akhirat..

Ps. Bagi sesetengah orang, pahitnya kegagalan ibarat racun yang membunuh, tetapi bagi insan hebat, pahitnya gagal ibarat kopi, menghilangkan lesu, menjadi tenaga untuk bangkit semula.

Hanis:

Assalamualaikum WBT,

Ana baru lepas check keputusan rayuan matrikulasi. Alhamdulillah, ana dapat matriks kat Banting, Selangor, jurusan sains.. Ana akan mencuba nasib di sana.. Doakan ana kuat di sana..

Hanis

Wallahu a'lam.

Kita luang masa 30 saat untuk doa rabitah sambil menadah tangan membayangkan wajah sahabat-sahabat kita..

Isnin, 24 Mei 2010

Doa-doakan lagi..

Assalamualaikum WBT,

Sebagai mengupdate blog kita, ana mendapat khabar daripada sahabat kita Rafiuddin yang Tok Wan nya baru kembali ke Rahmatullah petang Jumaat lepas.. "Ana memohon sepotong doa dari antum agar arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di antara orang-orang yang beriman.. Amin." (Rafiuddin)

Sesungguhnya kematian itu dikirim Allah SWT sebagai iktibar buat yang masih hidup.. Suatu hari nanti hari kita pula. Ketika itu amalan yang mungkin kita pandang remeh menjadi tempat kita meletakkan harapan.. Doa-doakan buat saudara-saudara kita, sahabat-sahabat kita yang telah mendahului, semoga mereka bahagia Di Sana..

Seterusnya, sambil kita berjuang meneruskan kehidupan, seorang sahabat kita meninggalkan pesan berbunyi,
"Assalamualaikum WBT, kepada yang masuk IPT hari ini, selamat berjuang... Ini adalah antara medan praktikal dari apa yang kita belajar selama ini... Jangan lupa kekalkan usrah untuk menetapkan diri agar tidak melencong.. "Dakwah itu Utama tetapi Study bukanlah yang Kedua.." Bittaufiq wan najah. Doakan juga buat sahabat yang lain. Uhibbukum fillah."

Wallahu a'lam.

Jumaat, 21 Mei 2010

Khas untuk kalian..~



Salam Murabbi buat Muallim Muallimah
semoga terus tsabat mendidik kader-kader duat di Al Amin tercinta..

Isnin, 17 Mei 2010

Updates Hari Murabbi

Salam.

Sekadar updates, hari ni sahabat kita Mashitah Zulkifli akan memasuki KUIS secara rasminya... Beliau memohon ampun dan maaf atas segala kesalahan, serta mohon diingatkan jika ada sebarang hutang, tidak lupa juga beliau meminta doa daripada sahabat2nya agar beliau dan sahabat2nya mendapat kejayaan...

Juga sedikit berita.. Guru kita Ustaz Khairuddin baru sahaja menimang cahaya mata 15 Mei semalam.. Semoga beliau sekeluarga dirahmati Allah..

Sementara itu, jutaan terima kasih ke atas kata2 yang dikirim buat para guru, juga kepada semua pihak yang telah bertungkus-lumus menyiapkan video Hari Murabbi semalam.. Sangat bermakna bagi para muallimin, muallimat.

Sahabat kita, Irfan dinobatkan Guru Berkaliber.. Sir Malik, Guru Prihatin, Muallimah Ain SJ, Guru Penyayang, Muallimah Norehan, Guru "Berdedikasi" dan Guru Mithali? Jeng jeng jeng.. Ustaz Idris kita yang dikasihi.

Walau bagaimanapun, doakan kejayaan kita semua dunia akhirat.. Masih segar di ingatan, ucapan Muallimah Ainon semalam, bahawa kepuasan paling besar seorang guru adalah bila muridnya lebih hebat daripada dirinya..

Wallahu a'lam.

Khamis, 13 Mei 2010

Attention!! Program!

Assalamualaikum WBT,

Semoga kita semua berada dalam rahmat-Nya. Buat makluman semua, Jumaat-Sabtu ni, 14-15 Mei ni ada satu program khas untuk lepasan SPM 2009. Butirannya spt berikut:

LAMBAIAN MENARA GADING

Masa : 3ptg Jumaat-5ptg Sabtu
Yuran : RM10
Tempat : Surau Rantau Petronas, Kerteh, Terengganu
Pengisian: Tentang IPT, forum, diskusi, etc.
Fasilitator: Abg2 n kakak2 KARISMA, Alumni al-Amin.

Hubungi Puan Noriah untuk pendaftaran atau maklumat lanjut. No tel: 019-9268643.

Selasa, 11 Mei 2010

Berita lagi!!! Doa-doakan..

Assalamualaikum WBT!

Dua berita @ perkembangan yang ringkas tapi penting.. Sahabat kita Munzir insya-Allah dijangka akan berlepas ke Yaman 30 Mei ni.. Tak lama dah.. Antara ahli batch kita yang paling awal berlepas untuk study overseas..

Seterusnya, bagi sesiapa yang mengenali Muallimah Masyitah, guru Sekolah Rendah Islam Al-Amin (beliau tak sempat mengajar kita, tetapi sebagai guru al-Amin, kita wajib prihatin) telah dimasukkan ke dalam ICU sejak semalam akibat jangkitan paru-paru. Setakat ini dalam pengetahuan ana, keadaannya masih serius.

Doa-doakan buat mereka dan kita semua..

Semoga kita semua dalam rahmat-Nya..

Isnin, 10 Mei 2010

Video Hari Murabbi

Assalamu'alaikum sahabat2...

Memandangkan beberapa hari lagi tibanya hari guru, ada sahabat kita mencadangkan untuk membikin sebuah video klip utk mu'alim mu'alimah di al-amin.
oleh itu,kami memerlukan ucapan atau kata2 daripada kalian khas utk guru2 di al-amin buat terakhir kali mungkin. tidak perlu panjang2,biar ringkas dan padat.itu memadai.

Kami mengharapkan balasan secepat mungkin ya(lepas bace terus reply,lebih baik!) kerana pembikinan video juga memakan masa yg lama.

Boleh diforward melalui yahoo group kita..

Sekian dulu,syukran jazak!

Sedikit Update..

Assalamualaikum salam ukhuwwah dan perjuangan.

Sedikit sahaja update mengenai beberapa org sahabat kita.. Ada yang tulis dalam shoutbox, jadi ana fikir eloklah ana maktubkan terus dalam post artikel sebelum shout itu hilang ditelan shout2 lain.. ^_^

Mashitah Zulkifli & Aminah :

Insya-Allah mereka akan menyambung pelajaran di KUIS (masuk 17 Mei ni).

Asiyyah:

Bakal menyambung pelajaran ke IKIP Kuantan...

Afifah:

Hari ni masuk matrikulasi di Pulau Pinang.

Putera:

Masuk matrikulasi Perlis hari ini, jurusan sains.

Doa2kan buat mereka dan kita semua.

Ps. Ada info baru? Mailkan dalam yahoogroups kita... Atau hubungilah dalam apa jua cara sekalipun, kita cuba muatkan dalam blog ini...

Salam robitoh.

Khamis, 6 Mei 2010

Doakan akhi Musab kita..

Assalamualaikum WBT

Sedikit makluman.. Abang kepada sahabat kita Munzir, Muhammad Mus'ab Bin Muzahar, disahkan positif H1N1 baru sahaja pagi tadi, dan sedang dikuarantin. Beliau adalah seorang yang komited dengan program-program dakwah, antaranya melalui KRJ. Doakan kesihatan buat beliau sekeluarga.

Rabu, 5 Mei 2010

Updated!!

Assalamualaikum..
akhirnya...
setelah sekian lama berwajah oren...
ana try tukar yang lain pulak...

memang saje pilih yang simple ( orang dewasa x main sangat colourful2 nih..haha..ntah ape2 )
hakikatnya... template x penting mane pun..yang penting Isinya.. hanya orang yang nak tahu kandungan isi saje yang masuk blog nih...

nak komen?? silakan... nak ubah pun ana persilakan..( sedia menerima sebarang kritikan pelbagai rasa )
ah.. perasaan x menentu sekarang.. masalah x selesai lagi..hati xtak tenang..huhu
doakan segalanya berjalan lancar..

rindunya ana pada kalian.. semoga senantiasa dalam bimbingan dan pandangan rahmat Allah..
moga terus tsabat atas jalan Islam..

ok, wassalam..

Yang Rindu,
Munzir Muzahar..a.k.a S/U F17

Selasa, 4 Mei 2010

Our status..~doakan kejayaan bersama..~

Bismillah,
Assalamualaikum...
agak lame tak post dalam blog ni..
semoga kalian masih tsabat atas jalan Islam..

ini status sahabat2 kita sekarang..yang ana pasti..

Amirah binti Mazlan
- sudah pun berangkat ke Kolej Universiti Islam Selangor(KUIS)
- Ambil bahagian perguruan ( Pendidikan Islam )

Ukhti Najihah binti Khairudin

- Dapat tawaran ke USIM
- Tamhidi Perakaunan dan Muamalat
- Tawaran ke Matrikulasi
- Sekarang PLKN

Ukhti Ainin Sofia Roslan
- Dapat Tawaran ke USIM
- Tamhidi Perakaunan dan Muamalat


Ukhti Afifah binti Ali

- Dapat tawaran ke UITM Negeri Sembilan
- Diploma Teknologi Makanan
- Masih berkhidmat di Al Amin Kerteh

Akh Irfan bin Bahrin
- Dapat Tawaran ke UITM Shah Alam
- Jurusan Sains Aktuari

Ukhti Tengku Nur Alia

- Tawaran ke UITM
- Sains Hayat

Akh Munzir Muzahar
- akan sambung ke Jami'ah Al Iman, Sana'a Yaman
- Jurusan Syariah Islam

Akh Faizwan Azman
- Telah menghadiri temuduga ke KIST (Kelantan)
- Sekarang PLKN

Yang lain-lain ana tak berapa pasti.. boleh post ke dalam YG..

Ahad, 2 Mei 2010

Palestin di Hatiku


Assalamualaikum WBT.
Alhamdulillah,

Ana bersama beberapa orang sahabat kita (Munzir, Humaira', Zakaria, Najihah, Afifah) baru sahaja selesai mendengar ceramah Palestin di KL malam semalam (habis pukul 12 lebih).

Badan Kebajikan Palestin di bawah naungan JIM dan IKRAM,Aqsa Syarif telah mengadakan program sponsor anak yatim Palestin. Mereka adalah anak para syuhada' yang gugur dalam peperangan dsb.HanyaRM170 sebulan.

Rasa-rasanya keluarga kebanyakan kita mampu sangat. Moga anak itu, walau seorang sahaja sekalipun, nyawanya luar biasa nilainya di sisi Allah. Bak kata Dr Tengku Shaharom (penceramah Aqsa Syarif),"Saya boleh jamin, kalau anda semua keluarkan semua wang dalam dompet anda untuk Palestin, anda tidak akan mati kebuluran bulan ini. Tetapi jika kita tidak mahu menyumbang, saya boleh jamin ada saudara kita yang akan mati kebuluran di sana bulan ini juga (disebabkan sekatan Israel dan sifat kedekut kita)."

Seorang wakil HAMAS pernah berceramah di Malaysia, menyatakan, "Wahai orang Malaysia! Jika kamu tidak melakukan apa-apa untuk membantu kami, kami akan tuntut di akhirat nanti atas kelesuan kamu. Kami tidak akan memaafkannya!" Masya-Allah, jika seorang syuhada' ingin menghalang kita dari masuk syurga, adakah Allah akan mendengar rayuan syuhada' yang telah berkorban nyawa dan segalanya di jalan Allah itu atau kita yang banyak dosa ini?

Sebaliknya, rakyat Palestin sendiri ingin menarik tangan umat Islam yang membantu perjuangan mereka, membantu mereka meneruskan kehidupan melalui sumbangan-sumbangan, penerangan dan kiriman doa, mereka ingin menarik tangan kita Insya-Allah ke syurga. Moga menjadi pemberi syafaat kita di akhirat kelak.

Kita tidak disuruh bertempur dan berjihad dengan berperang, sebaliknya cukup hanya sekadar bantuan kewangan sebanyak mungkin. Kita belum dituntut berjihad dengan bom molotov atau mesingan atau lontaran ketulan konkrit kepada kereta kebal yang tak lut pun, tapi setakat ini kita hanya diminta berjihad dengan dompet.Berat sangatkah itu bagi kamu wahai umat Islam?

Terpulang untuk sponsor berapa bulan. Sebulan seorang anak yatim, RM 170. Sekeluarga warga Palestin, RM 850 sebulan. Atau sebanyak mana pun wang yang mampu anda sumbangkan. RM 50? RM 10? RM 1000? Jika rumah anda terbakar misalannya, adakah anda berasa puas hati jika orang sekadar menyumbangkan kepada anda 50 sen, 10 sen, 20 sen? Sedang mereka yang kononnya prihatin itu sendiri hidup senang, sekali ke supermarket menghabiskan RM 300 contohnya.

Wallahu a'lam. Isu Al-Aqsa dan bumi Palestin adalah isu aqidah dan maruah umat Islam yang sedang diinjak-injak Zionis. Apakah tindakan anda sekarang?

Maklumat terkini palestin boleh didapati di palestinkini.info, atau aqsasyarif.com, atau http://jundaqsa.blogspot.com

Sumbangan boleh disampaikan terus melalui pihak Sekolah Al-Amin, atau Hj Zameran, saudara Mus’ab Muzahar (abang Munzir), akhi Sufyan KRJ atau boleh terus kepada pihak Aqsa Syarif.

Aqsa Syarif, 03-87334636 (tel), 03-87339636 (fax),www.jundaqsa.blogspot.com, emelnya admin@aqsasyarif.com

No. akaun: maybank - 5515 7500 4299

Atau boleh sampaikan melalui ana, atau Munzir, Zakaria, Najihah, Humaira' dan Afifah. Kami baru sahaja bergelar sukarelawan Aqsa Syarif (dengan restu wakil Aqsa Syarif sendiri, bukan kami memandai sendiri hehe) biarpun belum dirasmikan secara bertulis.

Ps. Rujuk pandangan ustaz Yusuf Qardhawi, mafhumnya, seluruh umat Islam wajib membantu Palestin. Termasuk mereka yang tidak diwajibkan mebayar zakat, sebab umat Islam di sana lebih desperate (rujuk kata Dr Tengku Shaharom di atas).

Pps. Terjemahan hadith nabi, "Barangsiapa tidak mengambil berat hal kaum muslimin, maka mereka bukan di kalangan mereka (Muslimin)".Bukan sekadar mengambil tahu, mengambil berat.


Muhammad


http://astrangemuslim.blogspot.com

Jumaat, 23 April 2010

KeLeBiHaN sUrAh aL-KaHFi


SIAPAKAH PEMUDA AL-KAHFI???


Sebenarnya kita dikehendaki agar mencontohi keimanan para pemuda yang melarikan diri ke dalam gua kerana menyelamatkan aqidah.

Antara surah yang memberikan penekanan terhadap aspek aqidah ialah surah al-Kahfi.Menurut Jamaluddin al-Qasimi dalam tafsirnya ,surah ini juga dinamakan sebagai surah Ashabul-Kahfi.Berkata al-Muhayimiyy,ia dipanggil mengambil sempena penghuni gua yang beriman kepada Allah ,mereka telah beriman sepenuhnya kepada Allah s.w.t.Surah ini juga memperjelaskan tentang berbagai-bagai kekuasaan Allah yang kelihatan pada hamba-Nya yang beriman.

Menurut Ibnu Kathir dalam tafsirnya:

Hadis yg diriwayatkan dlm musnad Ahmad,Sahih al-Bukhari dan Muslim bahawa Al-Barar bin 'Azib menceritakan seorang sahabat yg bernama Usaid bin Al-Khudair telah membaca surah ini di rumahnya,sehingga akhirnya kuda di rumahnya meronta-ronta.Lalu sahabat ini telah pun meninjau keluar rumahnya lalu di dapatinya di luar rumah ada sekumpulan awan berdekatan kudanya ,lalu bila ditanya kepada Nabi s.a.w. maka baginda telah menjelaskan itulah dia al-sakinah yang diturunkan Allah kepada orang yang mengamalkan membaca surah ini.

Nabi s.a.w. amat menggalakkan umat baginda agar menghafaz surah ini.Sebagai contohnya sesiapa yang menghafaz 10 ayat yang awal daripada surah al-Kahfi akan selamat dari gangguan Dajjal seperti yang diriwayatkan oleh Muslim,Abu Dawud,al-Nasa'ie dan al-Tarmizi.Dalam riwayat al-Tarmizi:"Siapa yang menghafaz tiga ayat yang awal dari surah al-Kahfi."

Hadis lain,diriwayatkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak dan dianggapnya sahih isnad,maksudnya:
"Sesiapa yang membaca al-Kahfi pada hari Jumaat,nescaya Allah akan mengurniakan baginya nur antara Jumaat tersebut dengan hingga ke Jumaat yang seterusya."

Hadis ini dinilai sebagai hasan,kata al-Albani.

Rabu, 21 April 2010

Air Mata Seorang Naqib..


Assalamualaikum...semoga dijadikan renungan bersama..
catatan ini tidak direka2..ana hanya 'copy' dan 'paste' tanpa edit walaupun satu perkataan..Semoga segala iktibar darinya dapat diambil bersama...Renungkanlah..~

AIRMATA SEORANG NAQIB….

Kita sama-sama masih teringat ketika kita mula-mula
bertemu. Tidak ada yang lebih berbahagia di dalam hati
ini selain melihat wajah-wajah ceria pelajar-pelajar
baru yang begitu bersih dapat menjejakkan kaki ke
sebuah pusat pengajian Islam. Memang ayah bonda
menginginkan suatu yang terbaik buat mu. Mahukan
engkau menjadi orang yang terpelajar dan berguna
kepada mereka, kepada agama dan kepada negara.
Ketika hari pendaftaran, kami sama-sama menjengah diri
melihat muka-muka kalian. Kalian adalah ibarat rahmat
kepada kami kerana dari kaliannya kami mendapat
ketenangan dan kesejukan hati. Bagaimana..? akan kami
ceritakan segala-galanya nanti!
Kemudiannya kalian di heret ke sana kemari dengan
minggu pengenalan. Kalian didedahkan dengan apa yang
ada ditempat belajar yang baru ini. Moga kalian dapat
berta’aruf dengan cepat di alam baru ini. Kalian
bersolat jamaah dan berma’thurat sama-sama. Kalian di
dudukkan di dalam LDK dan kalian akhirnya menjejakkan
kaki ke malam terakhir pengenalan.
Kami masih mengintai-ngintai kalian. Bukan wajah dan
gaya… tetapi watak dan budi. Manakah di antara kalian
yang akan bersama kami? Manakah di kalangan kalian
yang akan mewarisi jejak kami?
Memang kami mengentahui dan menyedari.. kalian datang
dengan keinginan yang berbeza. Ada yang ingin mendapat
segulung sijil yang nantinya akan dipersembahkan
kepada ibu dan ayah. Ada yang tertolak kerana ayah dan
ibu menghendaki demikian. Kami faham itu semua… dan
itu semua tidak langsung penting bagi kami.
Kalian didudukkan di dalam usrah-usrah akhirnya. Kita
sama-sama saling mengenal, mendengar dan memberi.
Bercerita dan membaca. Berbincang dan bermesra.
Bukankah itu satu titik permulaan yang indah dalam
pengalaman hidup kita?
Kita kemudian bertemu lagi dalam tamrin dan dauroh.
Duduk dan mendengar.. makan dalam dulang bertemu
kepala. Kemudiannya tidur diatas lantar tanpa
hamparan. Kesemuanya menjadi detik manis dan kenangan
yang mungkin sukar dilupakan.
Dari situlah kesemuanya bermula… Kami memerhati dan
cuba mengenal. Siapakah dari kalangan kalian yang sudi
untuk bersama lebih memahami apa yang sedang kami
fikirkan?
Kami hanya ingin mengongsi beban yang sedang kami cuba
pikulkan selama ini. Kami faham ianya begitu berat dan
tidak mampu ditanggung oleh hanya dua tiga kerat
manusia yang lemah seperti kami. Bebannya berat dan
perjalanannya panjang. Hasilnya belum tentu diperolehi
di masa terdekat.
Kami berfikir dan berfikir … bagaimanakah cara terbaik
untuk mengenali siapa dari kalian yang berminat. Kami
adakan usrah… kami adakah tamrin dan kami adakan
dauroh.. kami adakan mukhayyam… dan entah apa lagi.
Semuanya adalah kerana cuba mengenali kalian..
disamping untuk memberi sedikit sebanyak kesedaran dan
ilmu.

Akhirnya …
Kami telah dikurniakan Allah dengan kalian. Kalian
menampilkan diri dengan semangat dan kesediaan untuk
bersama. Kami begitu gembira. Kami tidak meminta
kalian berbuat demikian. Sedikitpun tidak ingin
memaksa. Kami hanya membuka jalan dan peluang setelah
memberi kesedaran sedikit sebanyak. Alhamdulillah atas
segala nikmat dan rahmatNya kepada kita.

Bermulalah satu episod baru dalam hidup kita. Mungkin
kita masih ingat kita mula menjejakkan kaki ke alam
baru.. fikrah baru dan ikatan baru. Kalian telah
berjaya memujuk hati kalian untuk bersama dalam
gerombolan ini. Gerombolan yang ingin untuk melihat
dunia berubah ke arah Islam.
Kita mula tangkas melayari perjalanan yang sengit ini.
Kita cuba menumpaskan nafsu yang kadangkala mengganggu
dengan cerita indahnya hidup relaks dan seronok. Tapi
kalian telah berjaya menolak itu semua. Walaupun kawan
dan teman lain telah lama dibuai mimpi, kalian
kadangkala masih termangu di hadapan kami.. menadah
buku dan sedikit risalah. Segalanya hanya untuk
memahami Islam yang masih banyak yang perlu
dipelajari. Kadangkala teman seronok dihadapan cerita
TV dan VCD, tetapi kita menolaknya itu semua.. kerana
masa amat berharga bagi kita untuk dibazirkan pada itu
semua.
Kadangkala kawan-kawan enak tidur ditilam empuk
asrama, tetapi kita terpaksa berjaga malam di
mukhayyam hanya semata-mata untuk melatih diri
bagaimana indahnya dapat berkorban untuk sahabat yang
sedang tidur di lantai bumi.
Betapa banyaknya pengalaman yang kalian telah lalui
bersama kami !

Kami cuba memberi apa yang kami terdaya.
Segala-galanya adalah untuk menjadikan kalian orang
yang bermanfaat untuk Islam. Kami merasa kasihan
kepada Islam yang masih menagih cinta dan pengorbanan
dari penganutnya. Islam masih terumbang ambing
dicampak dan diheret oleh manusia liar. Islam yang
sepatutnya tinggi masih digilis-gilis dan dipijak
ganas untuk manusia zalim. Siapa yang ingin
membelanya? Siapa yang akan meletakkannya ke tempat
paling tinggi yang sepatutnya.

Inilah yang kami cuba lakukan. Alhamdulillah, kalian
mula sedikit demi sedikit memahami apa yang kami ingin
kongsikan. Walaupun kami kadangkala tidak dapat
berehat sebagaimana orang lain… tetapi ketenangan mula
menjenguk.. ketika melihat kalian mula faham dan mula
melangkah. Denyut nadi perjuangan kalian yang mula
bergerak-gerak sudah cukup menggembirakan kami… lebih
gembira dari sang musafir yang terjumpa kembali
untanya yang hilang di padang pasir !

Tentu kalian masih ingat itu semua. Kalian bagi kami
adalah lebih mahal dari dunia dan isinya. Kalianlah
sumber pahala kami di zaman ketandusan pahala dan
bermaharajanya dosa dan maksiat. Bukankah ‘Allah
memberi petunjuk seorang manusia dengan hasil usahamu
adalah lebih baik dari dunia dan isinya’?. Kerana itu
kalian semua lebih mahal bagi kami dari segala harta.
Mungkin dari situlah kalian dapat faham, bagaimana
susahnya kami kerana menjaga kalian. Betapa banyaknya
harta yang kami curahkan kerana kalian. Betapa kami
terpaksa melupakan masa rehat dan hujung minggu untuk
kalian. Betapa kami sudah tidak mempunyai apa-apa lagi
yang dapat kami berikan kepada kalian semua… semuanya
telah diberikan. Mungkin sekarang kalian telah dapat
fahami. Kerana kalian lebih berharga dari dunia dan
isinya !

Sukar kami menceritakan ini semua… terpaksa dan semoga
ianya menjadi pedoman untuk kalian juga. Bahawa hidup
seorang yang tahu di mana Islam berada sekarang tidak
memungkinkannya sempat membina istana dan mahligai.
Tidak memungkinkannya bergembira di setiap hujung
minggu dengan anak isteri. Tidak mungkin berpeluang
untuk menikmati hari-hari perlancongan dan santai
tanpa matlamat dakwah. Tidak mungkin berenak dengan
kenderaan besar dan mewah. Bagaimana ia boleh berbuat
demikian sedangkan Islam masih menunggu pendokong yang
akan menyelamatkannya?

Kerana memahami itu semua, kami wakafkan diri kami
untuk kalian. Biarlah manusia lain dengan dunianya..
namum kita tenang dan gembira dalam alam kita sendiri.
Walaupun orang lain melihat kita dalam kesukaran dan
kesusahan hidup, namum itulah kebahagian kita !
Matlamat kami.. melahirkan kader-kader yang akan
bekerja untuk Islam. Keinginan kami.. apabila kalian
telah melangkah keluar dari sini.. kalian telah
menjadi manusia muslim baru yang membawa bersama-sama
obor yang akan menyuluh tempat-tempat yang masih gelap
di pelusuk sana. Itulah sahaja matlamat dan cita-cita
kami.

Kami tidak mampu memberi kalian kerja yang bergaji
mahal. Kami tidak sanggup menjanjikan jawatan selepas
kalian keluar. Itu semua adalah suatu yang kerdil bagi
kami. Ianya mampu dicari oleh sesiapa walau bagaimana
keadaannya sekalipun. Yang lebih penting dari itu
semua ialah kami tidak mahu kalian tenggelam di dalam
kancah dunia yang sedang bergelumang dengan
materialisma yang tidak mampu diharungi oleh manusia
biasa. Kerana itulah kami cuba bekalkan kepada kalian
dengan kekuatan dan kefahaman. Lebih dari itu, kami
mahukan kalian menjadi manusia yang akan membawa
manusia lain untuk bersama-sama dalam perjuangan kita
yang masih panjang.

Kami cuba sedaya upaya untuk mengajak kalian memahami
bahawa apa yang kita buat ini bukan kerana tempat
belajar kita. Bukan kerana wajib atau ingin menjaga
hubungan dengan pensyarah. Bukan kerana markah atau
prestasi. Kami cuba memotong tali-tali yang mengikat
kalian dengan itu semua. Kami membawa kalian ke luar
sana… berjumpa dengan mereka yang telah mendahului
kita di atas jalan ini. Melangkah ke luar negara..
berjumpa dan mengambil pengalaman mereka. Mereka semua
adalah se jalan dengan kita.. berjuang menegakkan
fikrah yang sama!

Perit letih kami tidak sia-sia. Kalian mula melangkah
ke garisan-garisan akhir bersama kami dengan sabar dan
tekun. Kalian langsung tidak menunjukkan rasa jemu dan
bosan. Walaupun telah ada dikalangan kalian yang telah
kecundang setelah beberapa lama, namum kalian masih
thabat teguh. Kalian mula faham bahawa kerja kita
perlukan disiplin yang tinggi. Kerja kita perlukan
jamaah dan ketaatan. Kerja kita perlukan syura dan
perbincangan dengan naqib/naqibah yang telah begitu
lama memimpin tangan kita sejak kita masih
bertatih-tatih di permulaan perjalanan. Kerja kita
memerlukan kita tidak putus dan bersama dengan jamaah
di mana saja kita berada.

Di saat berpisah, itulah harapan kami. Gembiranya hati
kami melepaskan kalian menuju ke destinasi
masing-masing. Betapa inginnya hati kami untuk
mendengar deringan telefon dari kalian.. menceritakan
pengalaman baru kalian di kampung dan kawasan
masing-masing.. setelah mendapat title baru bergelar
‘DA’I’. Betapa tak sabarnya kami ingin menatap tulisan
dari kalian .. bercerita bagaimana kalian telah mula
mengumpul mad’u-mad’u baru ditempat kalian. Betapa
gembiranya kami nantinya mendengar kalian mula ke
sana-kemari mengikuti program bersama ikhwah dan
akhawat di tempat baru kalian. Kami tidak dapat
bayangkan bagaimana gembiranya hati kami bila
mendengar naqib/naqibah baru kalian begitu memuji
kesungguhan dan semangat yang kalian tunjukkan. Ketika
itulah kami akan mengurut dada gembira… airmata kami
berlinangan kegembiraan.. betapa tanaman kami telah
menghasilkan buah. Usaha kami selama 3 tahun kalian
bersama tidak sia-sia !

Hari berganti hari.. kami di sini terus dengan
kesibukkan melayan adik-adik kalian yang terus tiba
semester demi semester dan cuba untuk menjadi pelapis
kepada kalian. Mereka bersemangat untuk meneruskan apa
yang telah dilakukan oleh kalian. Mereka masih ingat
ketika kalian bersama-sama mereka di usrah, tamrin,
dauroh dan mukhayyam. Mereka masih ingat.. kalianlah
yang mendidik mereka dan mengasuh mereka sedikit
sebanyak. Kami terus membantu mereka sekadar kemampuan
kami ini.. agar mereka menjadi seperti kakak-kakak dan
abang yang telah tamat belajar.

Hari terus berganti… kami masih menunggu sepucuk
warkah atau sedering telefon… atau sepatah salam dari
musafir yang pulang. Namum bayangan masih kelam.
Hari berganti minggu dan minggu berganti bulan. Hati
kami mula bimbang. Apakah yang telah terjadi kepada
anak-anak kami yang telah pergi?
Kami mula bertanya kepada musafir yang lalu… atau
kepada ikhwah dan akhawat yang berjiran.. dimana
anak-anak kami.. pernah terdengar ke si anu dan si
anu? Jawapan negatif membimbangkan kami tentunya.

Kini beberapa bulan berlalu sepi tanpa berita. Bagi
kami.. cukuplah tempoh yang bernama bulan untuk
menghancurkan sedikit semangat dan pegangan kita. Hati
kita sentiasa di intai syaitan. Tidak ada manusia yang
boleh mendakwa dia akan kuat tanpa jamaah. Tidak akan
ada kambing yang tidak keseorangan yang tidak di makan
serigala bila keseorangan.. kerana memang serigala ada
di mana-mana. Paling kurang kita akan mula hilang
ketajaman sensitif terhadap matlamat kita. Kita sudah
boleh mulai lupa tujuan dan halatuju hidup dan
perjuangan kita. Suatu yang begitu membara di dalam
hati kita ketika kita bersama dulu mula pudar dan
tinggal dingin.

Satu demi satu berita kami terima mengenai hal kalian…
jika ketika berpisah kami menjangkakan kami akan
menitiskan airmata kegembiraan mendengar ketangkasan
dan keaktifan kalian… tetapi … titisan sebaliknya mula
mengalir..
Apa yang telah terjadi kepada kalian?
Apa yang telah kalian lakukan?
Kami mula sebak… ketika huruf-huruf ini disusun, kami
tidak dapat menahan air mata lagi. Bersama baris-baris
yang keluar… kami iringi dengan cucuran yang tidak
dapat ditahan..!

Ianya bukan satu buatan. Ianya bukan rekaan satu
cerita dan cerpen. Ia adalah satu kenyataan yang telah
berlaku beberapa ketika lalu dan… air mata ini masih
panas. Ianya adalah perasaan sayu kami bila harapan
telah mulai berkecai. Satu demi satu harapan bangunan
yang kami bina dan kami atur batu bata negara Islam
dan khalifah yang kami inginkan berantapan jatuh di
hadapan kami. Kalau dahulu kami harapkan kalian akan
menjadi tangan-tangan yang akan bersama-sama
mengangkat batu batu yang lebih berat dan menjadi
pembina bangunan ini… kini segalanya hampa.

Tanpa kami sedari, ada di kalangan kalian yang mungkin
terasa amat gembira terlepas dari alam kita. Ada yang
merasakan dunia dakwah suatu yang menghimpitnya..
suatu yang mengurungnya. Barulah kami sedari rupanya
selama ini, itu semua adalah sebuah lakunan.
Ada antara kalian rupanya sudah tidak ingin lagi
bertemu muka dengan kami. Rupanya dulu kami adalah
penyibuk yang mengganggu hidupnya. Sekarang dia telah
bebas.

Kami mula kecewa… kami mula berfikir.. apakah dosa
kami. Kami hanya menghulurkan tangan untuk memimpin
kalian mengenal sedikit tanggungjawab kita semua..
tanggungjawab dakwah dan amal Islam. Kami gembira
kerana sebelum kalian keluar.. kalian telah memahami
itu semua.. tetapi sekarang kenapa ini semua tiba-tiba
berlaku?

Kalian datang ke sini… tetapi muka kamilah orang yang
paling tidak ingin di lihat dan ditemui. Apakah kalian
telah mencampakkan kasih sayang yang telah kami
berikan selama ini. Apakah muka kami begitu buruk
untuk dilihat? Apakah suara kami begitu menyakitkan
untuk disapa?. Jika kalian datang dari jauh kerana
sesuatu subjek dan untuk mengutip markah bagi sekeping
sijil, apakah pelajaran-pelajaran yang sama-sama kita
pelajari di usrah dan dauroh sudah tidak bernilai dan
tidak berharga? Atau apakah kalian telah melayakkan
diri untuk dipanggil anak derhaka?
Kalian segera berlepas pulang. Kami hanya mendengar si
anu telah datang. Tanpa sepatah salam kami terima,
mungkin ia terlalu mahal untuk dikirim. Tiada helaian
kertas ditinggalkan.. mungkin dakwat pena terlalu
berharga untuk dicoretkan.. Kami hanya mendengar
dengan hiba dan air mata mengalir lagi.

Masa berlalu… dan kami mula berfikir sendirian. Mereka
terlalu sibuk. Mereka ada urusan sendiri. Mereka
sedang masuk ke alam kerja. Walau ada di kalangan
mereka kami bantu untuk meneruskan kehidupan mereka…
mencarikan mereka kerja dan tempat pengalaman. Namum
setelah berjaya .. sepatah perkataan pun tidak
didengari. Mungkin terlalu sibuk dengan pekerjaan.
Alhamdulillah. Kami sekali lagi menjadi hampas yang
dicampakkan ke tong sampah!

Kami tidak inginkan pembalasan. Kami tidak ingin pahala dari
kalian. Cukuplah Allah sebaik-baik pembalas. Apa yang
ada di sisi Allah adalah lebih baik dan kekal. Kami
akan tetap begini hingga ke akhir hayat.. selagi Allah
masih memberikan kekuatan. Kerja kami ialah mengumpul
tenaga-tenaga orang seperti kalian, memberi sedikit
sebanyak ilmu dan kefahaman, mendidik apa yang terdaya
agar ada tenaga baru untuk Islam.
Kami tidak inginkan harta kalian, tidak perlu kepada
pujian dan sanjungan kalian. Tidak berhajat ingatan
dari kalian, tetapi kami hanya mahu mendengar kalian
telah menyambung dan menjadikan kerja Islam sebagai
sebesar-besar tugas. Kami hanya mahukan dari kalian
menghidupkan jiwa-jiwa manusia yang telah mati. Itulah
tanda kesetiaan kalian terhadap kami. Sebenarnya itu
adalah janji kalian kepada Allah bila kalian berjanji
untuk bersama kami. Allahlah yang akan menuntut
janjiNya dari kalian.

Ketika kami mendengar ada di antara kalian mula
terlupa atau melupai tugas ini, maka kamilah orang
yang mula-mula menangis. Kalian tentu faham bahawa
tanda awal ialah bila kalian tidak lagi bersambung
dengan jamaah. Bila ada antara kalian yang merasakan
kalian mampu hidup sendiri, kalian sebenarnya kalian
telah silap. Hidup sehari tanpa jamaah dan tanpa kerja
Islam bermakna kalian telah meranapkan harapan kerja
besar kita. Dan tanda awal putusnya kalian dengan
jamaah ialah bila kalian sudah tidak mempunyai naqib
dan usrah. Tanda awalnya apabila kalian telah mula
membelakangkan naqib/naqibah dalam membuat keputusan
dalam hidup kalian. Apakah kalian merelakan diri
kalian untuk menjadi peranap kepada cita-cita Islam
kita.? Apakah kalian tidak takut kepada balasan Allah
bagi mereka yang meninggalkan tugas ini?

Biarlah kami berhempas pulas di sini.. berhujan
berpanas dan berembun. Mengorbankan masa rehat dan
wang ringgit kami demi melahirkan orang seperti
kalian. Biarlah kami terus begini… walaupun kami tahu
mereka semua juga mungkin akan menjadi seperti kalian.
Biarlah kami terus berusaha .. melahirkan anak-anak
yang akan menderhakai dakwah dan tanggungjawab Islam!
Ingatlah.. kerja ini bukan hanya dengan angan-angan
dan azam semata. Cukuplah kalian layak dipanggil anak
derhaka bila dakwah dan amal Islam hanya menjadi angan
dan azam. Betapa ramainya orang yang mampu berangan
dan berazam seperti kalian ! Tapi dimana usaha dan
curahan tenaga? Siapa yang akan ke medan, menarik
tangan-tangan manusia yang sedang hanyut jika semua
hanya berangan dan berazam untuk menarik? Alangkah
mudah berangan dan berazam!

Bebanan perasaan yang kami pikul sebenarnya lebih
berat dari bebanan tugas ke sana ke mari mengendali
program dan mendidik kalian. Apa sangat berat berjaga
malam, membelanjakan ringgit dan berceramah dan
mendengar masalah kalian jika hati kami gembira
melihat hasilnya. Apa sangat itu semua jika hati
bahagia melihat kalian menjadi orang yang akan
mewarisi kerja yang telah kami buat. Kesemua berat dan
beban hilang dan tak mungkin terasa setelah melihat
kalian telah menerangkan bumi yang gelap seluruh
pelusuk bumi.

TETAPI… sekarang kami telah kehilangan segala-galanya.
Ketenangan yang kami ingin cari melalui pengorbanan
ini telah juga hancur. Bahkan ianya lebih berat dari
bebanan fizikal dan material. Kami telah melalui
beberapa generasi kalian. Pengalaman akhirnya
menyimpulkan kepada kami bahawa kami hanyalah manusia
tak berguna dan pengganggu dalam hidup kalian.
Ketenangan hati yang kami ingin hirup dari usaha
mentarbiyyah kalian hanya menambah luka yang telah
ada… Apakah kalian sedar?

Kami iringi kalian dengan doa dan airmata. Pergilah
kalian dengan sijil yang telah diperolehi dari sini
untuk menjenguk dunia yang tiada bertepi. Harungilah
hidup demi mencari ketenangan dan kebahagiaan melalui
jalan yang kalian pilih sendiri. Kami tetap memilih
ketenangan dan kebahagian melalui jalan kami sendiri.
Walaupun kalian telah melukai hati kami… kami hanya
akan menyalahkan diri kami sendiri. Mungkin kamilah
yang menyebabkan kalian jadi begitu. Mungkin kami
belum memberikan yang terbaik untuk kalian. Mungkin
kami belum mengorbankan apa yang sepatutnya kami
korbankan. Mungkin.. kami lah yang bersalah.!

Kini segalanya hanya tinggal kenangan. Kami tidak
mengharapkan kepada kalian lagi. Jika kalian mahu
terus hidup sebagaimana manusia lain… teruskanlah.
Bahkan jika kalian mahu menjadi manusia yang jauh
berlainan dari kami… teruskan. Moga Allah mengampunkan
kami dan kalian. TAPI ingat ! Dakwah tidak memerlukan
kalian untuk hidup. Dakwah adalah satu yang kuat dan
kukuh kerana ia berhubung dengan Allah Yang Maha
Perkasa. Kitalah yang memerlukan dakwah. Dakwah boleh
bersama orang lain jika kita enggan. Tatapi apa
ertinya hidup kita tanpa dakwah? Dakwah adalah nyawa
dan roh kita. Jika kita berpisah darinya…. Kita
sebenarnya telah mati ! Kita akan terkulai layu ibarat
bunga yang telah dipetik dari pokoknya !

Tinggalkanlah kami menangisi anak-anak yang telah
pergi. Anak-anak yang telah mencampakkan kasih sayang
yang cuba kami hulurkan. Mungkin cinta kami tidak
seindah dunia yang menunggu diluar sana. Biarlah cinta
itu dikutip oleh manusia lain yang tahu menilainya.

Apakah kalian tidak mengerti ini semua… apakah cinta
kami tidak bermakna untuk kalian. Adakah ianya terlalu
murah. Kami berkorban untuk kalian lebih dari anak dan
saudara kami sendiri, kerana bagi kami tali akidah dan
fikrah lebih kukuh dan erat dari tali kekeluargaan.
Kalian lebih kami sayangi dari saudara sedarah daging
dengan kami. Kami berikan apa yang terbaik apa yang
kami ada. Kerana kami tahu.. kalian adalah penerus
generasi da’I yang hampir pupus. Apakah kalian tidak
merasainya?
Memang kami tidak memberikan makanan yang mahal-mahal
untuk kalian. Kami tidak membelikan pakaian indah
untuk kalian. Tetapi apa erti makanan dan pakaian jika
kalian hanyut di alam sesat jahiliyyah..?
Hayatilah kata-kata Imam al-Syafie: "manusia
sebenarnya ialah yang merasai kecintaan yang diberikan
kepadanya walaupun sebentar".
Berapa lamakah kecintaan yang telah kami berikan
kepada kalian… apakah kalian tidak merasainya?

Kalian melihat kami tersenyum… ye.. senyuman yang kami
buat-buat untuk mengubat rindu kepada kedamaian
semalam yang telah tiada lagi. Senyuman untuk
menandakan kami masih mampu berlakon dengan hati yang
telah disiat-siat. Berilah senyuman kepada kami,
hulurkan tangan kalian untuk kami salami…. Tetapi hati
ini tidak mungkin terubat tanpa penghayatan dan
penunaian janji yang telah sama-sama kita buat semasa
kita di sini!

Cukuplah… kami hanya akan bersama dengan yang memahami
dan merasai cinta kami. Bagi mereka yang mempunyai
kekasih lain… pergilah.. semoga kekasihnya akan
memberi kebahagian dan ketenangan untuknya. Bagi kami…
di jalan dakwahlah kasih awal dan akhir kami.

Jika kami sendiri futur akibat apa yang telah kalian
lakukan, maka bersedia kalian untuk menerima sahamnya.
Kalian telah mengecewakan kami sedikit sebanyak.
Kalian telah menyebabkan kami tidak percaya lagi
kepada manusia… hingga sampai satu ketika.. kami
merasakan sudah tidak wujud lagi harapan di dunia ini.
Apa tidaknya.. keseluruhan anak-anak kami tidak dapat
meneruskan usaha kami? Jika itu yang berlaku kepada
yang awal… maka bukankah sama pada yang akhirnya?

Tolong … jangan jadikan kami futur.. berilah harapan.
Moga adik-adik kita di sini dan di luar sana dapat
menghirup sedikit dari limpahan cahaya Ilahi yang kita
sama-sama tidak ingin padam.


Wassalamu’alaikum.
CATATAN SEORANG NAQIB YANG HINA.

Isnin, 19 April 2010

Rawabit ad Daie ilallah..


Sesungguhnya para Dai’e diikat oleh tiga ikatan(ar ribat).

Pertama: Ikatan Keimanan kepada Allah SWT. Inilah ikatan yang paling pokok yang mendasari perjuangan mereka yang berjuang di atas Jalan Islam ini. Dengan ikatan ini hati-hati menjadi satu di atas ikatan tauhid. Inilah yang dipanggil ikatan Tauhid (Rabitah at-tauhid). Maka dengan akidah tauhid maka bersatulah hati-hati di atas keimanan yang Satu. Mereka menjadi muslim yang menyerah diri dan tunduk kepada Tuhan yang Satu. Mereka membawa fikrah at-tauhid wa tauhidul fikrah. Maka dengan fikrah Tauhid itu bersatulah mereka semua di atas manhaj tauhid yang satu dan menjadi ghayah dan matlamat perjuangan mereka pada waktu senang dan susah, ketika khilaf ataupun wehdah, ketika urusan kecil mahupun yang besar. Mereka sentiasa membersihkan aqidah mereka dalam urusan mengabdikan diri kepada Allah yang Satu. Maka jadilah Allah SWT itu sebagai matlamat dan ghayah mereka dan tiada yang lain.

Firman Allah SWT (Al-Kahfi:110)


110. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaKu Bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang satu; oleh itu, sesiapa Yang percaya dan berharap akan pertemuan Dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal Yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun Dalam ibadatnya kepada Tuhannya".


Kedua: Ikatan Ukhuwwah. Selepas iman yang satu, maka mereka bersatu di atas kalimah yang Satu, saling bantu membantu di atas dasar yang Satu bagi meninggikan Kalimah Allah SWT.
Orang yang beriman sangat mencintai saudaranya sebagaimana mereka mengasihi diri mereka atau lebih lagi ( ithar) sehingga mereka lebih mengutamakan sahabat mereka lebih dari mereka sendiri. Sehingga ada para sahabat menghalalkan apa yang di dalam poket mereka kepada sahabatnya. Bahkan ada yang sanggup memberi pilihan kepada sahabatnya agar dia menceraikan salah satu dari isteri-isterinya agar dapat dikahwinkan dengan para sahabah yang datang berhijrah.

Mereka amat memahami agar dengan ikatan kasih sayang kerana Allah ini akan menjadi jalan kepada kesatuan aqidah dan kesatuan ukhuwwah. Akhirnya menjadilah ia satu kesatuan ummah yang kuat berpaksikan tauhid.

Mereka yakin bahawa ikatan iman dan ikhuwwah fillah melebih ikatan tanzimi. Mereka mengenal Allah yang Satu dan menjadi bersaudara sebelum mengikuti mana-mana kumpulan dan thaifah. Mereka tidak sombong atau bermegah-megah dengan orang lain. Mereka tetap menghormati pandangan selagi tidak keluar dari batas-batasan Islam ataupun harus dan berlapang dada dengan perbezaan cabang dan furuk.

Firman Allah SWT (Al-Imran:103)

"dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu Dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu"

Dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam Yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.



Ikatan ketiga ialah Ikatan Jihad. Ini adalah ikatan yang mengikat mereka di atas misi melakukan amalan jihad di jalan Allah tanpa kenal putus asa dan letih. Mereka bersama-sama berdakwah, melakukan pemilihan, melakukan tarbiyyah, melakukan latihan, melakukan perkaderan bagi melahirkan golongan pelopor, menyatukan ummah, mendorong ummah melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan dan melakukan projek-projek kebangkitan bagi ummah. Mereka melakukan dengan amal secara berjamaah, mentaati qiayadah, melakukan syura, melaksanakan keputusan syura dan beriltizam meskipun bertentang dengan pandangan peribadi. Mereka bekerja dan berjuang tanpa mengenal penat dan lelah, siang ataupun malam, senang mahupun terpaksa, dekat ataupun jauh semua diharungi demi melaksanakan keputusan amal demi memenangkan dakwah Islam sehingga disokong oleh ummah sehingga menjadi perkasa dan kuat, menjadi tapak kekuatan dan akhirnya tapak kekuasaan sehingga Islam itu dapat memerintah dan bukan diperintah.

Maka bersatulah kita di atas tiga ikatan ini dan moga dengan ikatan keimanan, ukhuwwah dan jihad akan terus menjana jiwa-jiwa kita untuk melakukan amal Islam dengan bersungguh-sungguh hingga menemui Allah dalam keadaan mendapat kemenangan di dunia mahupun kemenangan di akhirat

Firman Allah SWT (At-Taubah);

111. Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.

Syurga itu adalan tempat dan ganjaran sebaik-baiknya dari Allah SWT buat orang yang beriman.

Firman Allah SWT (Surah Al-Kahf)

31. mereka itu, disediakan baginya syurga Yang kekal, Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka Dihiaskan di dalamnya Dengan gelang-gelang tangan emas, dan memakai pakaian hijau dari sutera Yang nipis dan sutera tebal Yang bersulam; mereka berehat di dalamnya Dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). demikian itulah balasan Yang sebaik-baiknya dan demikian itulah syurga tempat berehat Yang semolek-moleknya

Rabu, 14 April 2010

Memoir Seorang Da'ie di Bumi Kenyalang

Assalamualaikum WBT,

Sahabat kita Munzir ada sedikit perkongsian di blognya pasal kembaranya di Sarawak baru2 ni (23-30 Mac). Kembara Dakwah.

Sila klik di link di bawah untuk merasai pengalaman tersebut melalui lensa kamera dan lensa mata hati sahabat kita nii...

http://catalyst92.blogspot.com/2010/04/kembara-kasih-ke-bumi-kenyalang.html

Tapi baru episod 1 hehe. Ana agak akan ada 5-6 episod lagi kut. Gambar2nya best.

Doakan Ukhti Zahirah kita...

Assalamualaikum WBT.

Ingat lagi tak post 17 Februari lepas? Adik sahabat kita Zakaria, Zahirah yang masih form 1 telah accident dan koma.

Alhamdulillah, ana menulis setelah menziarahi beliau dan keluarganya.

Keadaan Zahirah yang terkini sudah sedar dari koma, dan perkembangan yang sangat menggembirakan Makcik Zainab dan Pakcik Zulkifli ialah anak mereka yang tersayang ini sudah boleh bercakap, walaupun agak kabur.

Minda Adik Zahirah tidak terjejas, cuma mungkin saraf badan masih belum pulih sepenuhnya. Bila ditanya, dia masih ingat sahabat-sahabatnya, nama muallim muallimah, dll. Dia siap boleh tahu abang dia dapat 3A SPM (hehe), mungkin dia dengar orang lain cakap masa dia belum sedar atau belum boleh bercakap. Tangan juga sudah boleh digerakkan, biarpun masih kaku. Cuma kaki yang patah belum pulih. Masih lagi terlantar, tetapi dibandingkan dengan keadaan sebelumnya, memang agak cepat pulih berbanding kes-kes lain yang sebegini.

Akhir kata, doa-doakan adik kepada sahabat kita ni sekeluarga dan bersyukurlah kepada Allah di atas segalanya.

Ditulis dengan tergesa2 oleh,
Muslim In Black
1.04 am, 14 Mac 2010

http://astrangemuslim.blogspot.com

Our Solat


There were only 15 minutes left before Solat-ul Isha {The night prayer}.

He quickly made Wudhu {purification washing of the face, hands, head, ears, and feet} and then, performed Solat-ul Maghrib {The dusk prayer}.

While making Tasbih {praising of ALLAH}, he again remembered his grandmother and was
embarrassed by how he had prayed.

His grandmother prayed with such tranquillity and peace.

He began making Dua{suplications} and went down to make Sajdah{prostration} and stayed like that
for a while.

He had been at work all day and was tired, so tired.

He awoke abruptly to the sound of noise and shouting.

He was sweating profusely.

He looked around.

It was very crowded.

Every direction he looked in was filled with people.

Some stood frozen looking around, some were running left and right and
some were on their knees with their heads in their hands just waiting.

Pure fear and apprehension filled him as he realized where he was.

His heart was about to burst.

It was the Day of Judgment.

When he was alive, he had heard many things about the questioning on the

Day of Judgment, but that seemed so long ago..

Could this be something his mind made up?

No, the wait and the fear were so great that he could not have imagined this.

The interrogation was still going on.

He began moving frantically from people to people to ask if his name
had been called.

No one could answer him.

All of a sudden his name was called and the crowd split into two and
made a passageway for him.

Two angels grabbed his arms and led him forward.

He walked with unknowing eyes through the crowd.

The angels brought him to the centre and left him there.

His head was bent down and his whole life was passing in front of his
eyes like a movie.

He opened his eyes but saw only another world.

The people were all helping others.

He saw his father running from one lecture to the other, spending his
wealth in the way of Islam.

His mother invited guests to their house and one table was being set
while the other was being cleared.

He pleaded his case,

'I too was always on this path..

I helped others.

I spread the words of Allah.

I performed my Solah{prayers} .

I fasted in the month of Ramadhan.

Whatever ALLAH ordered us to do, I did.

Whatever HE ordered us not to do, I did not.'

He began to cry and think about how much he loved ALLAH.

He knew that whatever he had done in life would be less than what
ALLAH deserved and his only protector was ALLAH... He was sweating like
never before and was shaking all over.

His eyes were fixed on the scale, waiting for the final decision.

At last, the decision was made.

The two angels with sheets of paper in their hands, turned to the crowd.

His legs felt like they were going to collapse.

He closed his eyes as they began

To read the names of those people who were to enter Jahannam{the worst Hell Fire}.

His name was read first.

He fell on his knees and yelled that this couldn't be,

'How could I go to Jahannam{the worst Hell Fire}?

I served others all my life,

I spread the words of ALLAH to others'.

His eyes had become blurry and he was shaking with sweat.

The two angels took him by the arms.

As his feet dragged, they went through the crowd and advanced toward
the blazing flames of Jahannam{the worst Hell Fire}.

He was yelling and wondered if there was any person who was going to help him.

He was yelling of all the good deeds he had done, how he had helped
his father, his fasts, prayers, the Noble Qur'an that he read, he was
asking if none of them would help him.

The Jahannam angels continued to drag him.

They had gotten closer to the Hellfire.

He looked back and these were his last pleas.

Had not Rasulullah [S.A.W.] {Messanger of ALLAH Muhammad Peace be upon him} said;

'How clean would a person be who bathes in a river five times a day,
so too does the Solah performed five times cleanse someone of their
sins'?

He began yelling,

'My prayers? My prayers? My prayers.?'

The two angels did not stop, and they came to the edge of the abyss of Jahannam{The Worst Hell Fire}.

The flames of the Fire were burning his face.

He looked back one last time, but his eyes were dry of hope and he had
nothing left in him.

One of the angels pushed him in.

He found himself in the air and falling towards the Flames.

He had just fallen five or six feet when a hand grabbed him by the arm
and pulled him back.

He lifted his head and saw an old man with a long white beard.

He wiped some dust off himself and asked him,

'Who are you?'

The old man replied,

'I am your prayers'.

'Why are you so late! I was almost in the Fire!

You rescued me at the last minute before I fell in'.

The old man smiled and shook his head,

'You always performed me at the last minute, did you forget?'

At that instant, he blinked and lifted his head from Sajdah{prostation} .

He was in a sweat.

He listened to the voices coming from outside.

He heard the Adhan{call for prayer} for Solat-ul Isha{the night prayer}.

He got up quickly and went to perform Wudhu{purification washing of the face, hands, head, ears, and feet}.

Pass this on to your friends and family.... ...

Maybe, you can help someone open their eyes.

And who knows?

Maybe, this is a good deed that can help you during the day of judgement.

(INSHA-ALLAH)

Dari Akhuna Munzir Al-Yamani (insya-Allah)


Assalamualaikum
salam perjuangan kpd sahabat2 skalian..

Alhamdulillah, Insya Allah sama ada akhir bulan ini atau awal bulan depan, ana bersama sahabat2 di bawah rangkaian Musleh ( Akh Ramadhan, Akh Taslim, Akh Mawardi, Akh Iyadh ) akan berangkat ke Yaman...
pergi awal ke sana untuk masuk kelas persediaan dari segi lughah(bahasa) dan hafazan..Insya Allah mendaftar diri pada Muharram depan di Jami'ah(Universiti) Al Iman, Sana'a...* antum kenal Mursyid Universiti ni...Syeikh Abdul Majid Zindani..

Insya Allah ana akan amik kos Syari'ah Islamiah

Jadi, mintak sahabat semua doakan agar tiada aral yang melintang dan doakan pergi ana kembali semula..( rasenye lame jugak tu..x silap 7 tahun..)

Kesempatan ni jugak ana memohon kemaafan yang x terkira banyaknya seandainya selama kita bersahabat, bermu'ayasyah, " bermesyuarat" , ber-"post-mortem" , bergaul, bergurau, bersembang, dan lain-lain , ana ade tersilap kat mane2.. ana manusia yang x lekang dari kesalahan... inilah diri ana..harap dimaafkan.

Perginya ana ke sana untuk membina diri agar menjadi org yang bermanfaat kepada perjuangan Islam, negara, masyarakat dan semua kelak... doakan segala-galanya dipermudahkan. . Ana x akan lupakan ntum.. sepanjang hidup ana, kat Al Aminlah yang paling berharga dan bermakna...

Uhibbukum Fillah Abadan Abadaa!! Barakallahu Fiikum!

" wahai orang2 yang beriman, tolonglah Allah, nescaya Allah akan menolongmu dan menetapkan kakimu"
muhammad:7

p/s: jadikan blog dan yg sebagai medium penghubung antara kita..

Khamis, 8 April 2010

Artikel terkini batch

Salam, mohon jutaan maaf, tak sempat nak copy, cuma ana sempat sertakan link sahaja untuk artikel2 terkini kita.

http://alumnigen5.blogspot.com/2010/04/yahoo-group.html
http://alumnigen5.blogspot.com/2010/04/updates-batch-kita.html

Oleh:
Muslim In Black

Ps. Mohon kerjasama kita semua mengimarahkan blog kita. Semoga memenuhi matlamatnya iaitu menjadi penghubung silaturrahim antara kita yang semakin lama semakin jauh. Kita juga dah ada yahoo group. Mohon maklumkan di sini kalau tak dapat akses ke yahoo group atau blog kita.

Sabtu, 20 Mac 2010

Novel by M. Irfan Bahrin




Assalamualaikum WBT
Salam ukhuwwah buat sahabat-sahabat seperjuangan, yang berpegang kepada petunjuk Allah.
Gambar di atas ni patutnya dalam post yang lepas, tertinggal.

Ana menaip dari laptop di Hotel Pacific, di sebelah PWTC, KL, di dinihari, 4 pagi Sabtu, 20 Mac bersamaan 4 Rabi'ul Akhir bagi berkongsi satu pengalaman.

Bagi mereka yang masih belum maklum, ana sejak dari Form 4 telah menulis sebuah novel fantasi Islamik bertajuk "Aldarien: Tiga Persilangan".

Wallahi ana tidak berminat untuk menjadikan novel ini bahan picisan atau bahan bacaan yang sia-sia yang melalaikan ummah, tapi niat ana adalah untuk memberi pengajaran dan membuka minda manusia.

Jadi ana tidak akan sekali-kali meletakkan novel ana setaraf Harry Potter, Spiderman dan sebagainya, kerana novel ana tidak lain merupakan medium dakwah secara halus dalam peperangan fikiran yang sengit yang dibintangi pihak Islam dan para musuh Allah. Jika mesej yang diselitkan ada terpesong dari matlamat ini, maka itu adalah kekhilafan penulis yang lemah ini.

So alkisahnya, siangnya Jumaat 19 Mac ana ke Pesta Buku PWTC. Tujuan ana lain daripada yang lain.

Betul, ana nak mencari buku2 berkualiti untuk dibeli buat santapan minda, tetapi ada sebab yang lain. Sampaikan parents ana sekeluarga sanggup ke KL untuk ana khususnya, bukan sebab urusan bisnes dll.

Sebenarnya ana nak bertemu publisher untuk novel ana. Manuskrip telah ana hantar melalui internet, beserta pengenalan diri, tapi itulah pertemuan pertama face to face.

Ana ke booth PTS (ada belon besar macam yang biasa atas supermarket). Jadi, dalam kesibukan manusia, perbincangan dibawa ke luar dewan. Ana bertemu Puan Liza (bukan nama sebenar) yang menguruskan bab novel fiksyen remaja untuk PTS Publications.

Secara ringkas, responnya positif. Novel ana ada potensi, tapi dalam 2 minggu lagi, baru Pengerusinya beri keputusan lulus. Dia jelaskan apa yang perlu dijelaskan, dari segi prosedur serta hal-hal berkaitan. Perbincangan 2 hala tu, secara peribadinya, membuka mata ana kepada masa depan yang cerah dalam dunia penulisan.

Dan bila novel ana diluluskan, ia akan diterbitkan dalam masa tidak lebih 2 bulan. Jadi tolong2 doakan. Bukan untuk ana, tetapi untuk novel ini membantu dakwah Islam.

Dari pertemuan tersebut, ana dapat tahu bahawa ada beberapa mitos yang menghantui bakal-bakal penulis (tetapi rupanya mitos):
Mitos 1: Semua penerbit di Malaysia tidak boleh dipercayai.
Mitos 2: Orang Malaysia tidak baca buku.
Mitos 3: Buku yang diterbitkan sukar dijual.
Mitos 4: Pengarang tak boleh kaya (Puan Liza cerita, ada yang bukunya terjual lebih 100,000. Orang Malaysia tu).

So novel ana still pending, dan ana memerlukan doa kalian. Kalau dah keluar (keluaran PTS Fortuna), silalah beli ya (hehe ads).

Salam ukhuwwah
Muslim In Black

Updates by M. Irfan Bahrin (15A?)

Assalamualaikum WBT,

Salam ukhuwwah buat sahabat2 seperjuangan yang sama2 menongkah badai kehidupan. Di sini suka ana melontarkan pandangan, biarlah kita sama-sama mengimarahkan blog Batch kita ini. Antum dialu-alukan. Moga blog ini mencapai matlamatnya, iaitu sebagai penghubung antara kita semua dan penyebar berita yang terkini dan praktikal. Kami tidak menghadkan kepada ex-form 5 al-Amin sahaja.

Semua kita telah diberi privilege untuk contribute dalam blog ini. Cuma, jika antum terlupa account atau password, atau tidak dimaklumkan, sila hubungi ana atau mana-mana sahabat seperjuangan kita batch 5.

OK, tu bab admin, sekarang sebagai updates berita.

Mungkin ramai yang dah dengar khabar, sahabat antum Muhammad Irfan Bin Bahrin telah berjaya mencapai 15A straight dalam SPM 2009.

Perkara ini sesuatu yang patut dibanggakan. Oleh pihak sekolah, bukan oleh ana. Segala kurniaan itu dari Allah. Ia pinjaman, maka ana pulangkan kepada-Nya. Cuma sekolah boleh berbangga, bukan bererti takabbur, tetapi izzah dengan pendidikan Islam mampu melahirkan prestasi akademik yang baik.

Antum bagaimana?

Ana ditemu bual saudara Khairizal dari Skuad Cakna Sinar Harian Kemaman, jadi pada Khamis, 18 Mac, artikel tentang M Irfan pelajar 15A dimuatkan dalam Sinar Harian Terengganu, muka surat T9. Separuh muka. Gambar pun besar hehe. Sir Malik dan ayah ana, En Bahrin yang turut ditemu bual pun ada dalam gambar.

Tapi bagi ana yang penting bukan publisiti ana, tapi publisitikan Al-Amin yang tercinta. Ana tak perlu jadi glamour. Tapi Al-Amin dan pendidikan Islam yang perlu dipromosikan.

So, that's all from me. Semoga kita semua masih istiqamah dengan Islam yang sebenarnya.
Salam Ukhuwwah

Muslim In Black, 19 Mac 2010, 3 Rabi'ul Akhir 1431

Khamis, 18 Mac 2010

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...


Dipetik dari www.iluvislam.com

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi
mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08/2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan
separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ......
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan
nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. ..
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil



surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati..selain mampu mengingatkan
jasa ibu kita
di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha
dalam lapangan
masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata)
supaya anak2
kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. ..
Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada
iLuvislam.com.
Surat ini saya bacakan ketika majlis penutup Islamic Awareness Week di
Kolej Yayasan
UEM suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.

Muslim In Black