Jumaat, 23 April 2010

KeLeBiHaN sUrAh aL-KaHFi


SIAPAKAH PEMUDA AL-KAHFI???


Sebenarnya kita dikehendaki agar mencontohi keimanan para pemuda yang melarikan diri ke dalam gua kerana menyelamatkan aqidah.

Antara surah yang memberikan penekanan terhadap aspek aqidah ialah surah al-Kahfi.Menurut Jamaluddin al-Qasimi dalam tafsirnya ,surah ini juga dinamakan sebagai surah Ashabul-Kahfi.Berkata al-Muhayimiyy,ia dipanggil mengambil sempena penghuni gua yang beriman kepada Allah ,mereka telah beriman sepenuhnya kepada Allah s.w.t.Surah ini juga memperjelaskan tentang berbagai-bagai kekuasaan Allah yang kelihatan pada hamba-Nya yang beriman.

Menurut Ibnu Kathir dalam tafsirnya:

Hadis yg diriwayatkan dlm musnad Ahmad,Sahih al-Bukhari dan Muslim bahawa Al-Barar bin 'Azib menceritakan seorang sahabat yg bernama Usaid bin Al-Khudair telah membaca surah ini di rumahnya,sehingga akhirnya kuda di rumahnya meronta-ronta.Lalu sahabat ini telah pun meninjau keluar rumahnya lalu di dapatinya di luar rumah ada sekumpulan awan berdekatan kudanya ,lalu bila ditanya kepada Nabi s.a.w. maka baginda telah menjelaskan itulah dia al-sakinah yang diturunkan Allah kepada orang yang mengamalkan membaca surah ini.

Nabi s.a.w. amat menggalakkan umat baginda agar menghafaz surah ini.Sebagai contohnya sesiapa yang menghafaz 10 ayat yang awal daripada surah al-Kahfi akan selamat dari gangguan Dajjal seperti yang diriwayatkan oleh Muslim,Abu Dawud,al-Nasa'ie dan al-Tarmizi.Dalam riwayat al-Tarmizi:"Siapa yang menghafaz tiga ayat yang awal dari surah al-Kahfi."

Hadis lain,diriwayatkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak dan dianggapnya sahih isnad,maksudnya:
"Sesiapa yang membaca al-Kahfi pada hari Jumaat,nescaya Allah akan mengurniakan baginya nur antara Jumaat tersebut dengan hingga ke Jumaat yang seterusya."

Hadis ini dinilai sebagai hasan,kata al-Albani.

1 ulasan:

Eko berkata...

Iya, saya berusaha istiqomah setiap malam jum'at
josh manfaatnya :)

Catat Ulasan

Ayuh, lontarkan pendapat dan komen masing2.. bukalah minda anda..(^^,)